Onze werking / Leer ons kennen

Wie zijn we?

Of Scouts en Gidsen Deinze of Sint Michiels-, Sint-Elisabeth Deinze of O1501G.

Dat zijn wij. Een erg actieve jeugdbeweging in het Deinse voor jongens en meisjes tussen 6 en 18 jaar. Dat betekent dat iedereen van het eerste leerjaar tot het zesde middelbaar welkom is in onze beweging.

Eens scout, altijd scout. Na het zesde middelbaar krijg je kans om toe te treden tot de leiding. Daarna zal onze oud-leiding je met open armen ontvangen in hun clubje.

Wie zijn we? - Scouting Deinze
Wat doen we? - Scouting Deinze

Wat doen we?

Onze leiders en leidsters organiseren voor iedere leeftijdsgroep wekelijks een eigen activiteit. De aard en het thema van die activiteit is nooit hetzelfde. We zijn niet de jeugdbeweging die iedere week verstoppertje speelt.

Tijdens het jaar gaat iedere tak twee maal op weekend, van vrijdag tot zondag. Zo'n weekend wordt altijd ingekleed in een thema en er zijn aangepaste activiteiten.

In de zomer gaat iedere tak op zomerkamp. De jongere takken slapen in lokalen, terwijl de oudere takken op tiendaagse gaan naar de Ardennen, waar ze in tenten slapen. Op kamp spelen we spellen die gespreid zijn over meerdere dagen, koken we ons eigen potje op houtvuren en doen we dagtochten en/of tweedaagses.

Bij ons is het belangrijk dat iedereen zich individueel ten volste ontplooit. We spelen, werken en amuseren ons een heel jaar lang door met dezelfde mensen. We leren elkaar kennen en kunnen op elkaar vertrouwen. Bij Scouting Deinze werken we met totems: je krijgt je eerste totem (dier) wanneer je 13 wordt en de tweede (adjectief) wanneer je 16 wordt. Een derde totem wordt uitzonderlijk gegeven aan leiders die vijf jaar leiding geven.

Wanneer komen we samen?

Ons werkjaar begint in september en eindigt in mei. In juli of augustus gaan we op zomerkamp.

We spreken normaal gezien wekelijks af op zaterdag tussen 14 uur en 17 uur aan ons eigen lokaal, al kan dat verschillen bij de oudere takken.

Onze weekends gaan meestal door in de maanden november en maart.

Doorheen het jaar zijn er nog tal van randactiviteiten die we organiseren voor onze leden, maar ook voor onze ouders en andere sympathisanten.

Wanneer komen we samen? - Scouting Deinze
Inschrijven - Scouting Deinze

Inschrijven

Inschrijven gebeurt in het begin van het werkjaar. We organiseren een heuse startdag, waarop we iedereen van alle praktische informatie voorzien, traditioneel tijdens het derde weekend van september.

Het inschrijvingsgeld bedraagt 45 euro. Dat is de prijs van onze verzekering. Weekends en kampen worden anders afgerekend en de prijzen daarvan variƫren per leeftijdsgroep.

Wil je inschrijven tijdens het jaar?

Dat kan perfect! Daarvoor stuur je best een berichtje naar onze groepsleiding.